Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk idræt

Pædagogisk Idræt – Kort Fortalt

Hvorfor?

Bevægelse, leg og idræt styrker børns:

• Motorik – balance, koordination, kropsbevidsthed

• Sociale kompetencer – samarbejde, venskaber, respekt

• Sprog og læring – fantasi, kreativitet, problemløsning

• Trivsel – glæde, selvværd, overskud

Vores principper

• Leg og læring hænger sammen – kroppen er med i alt.

• Børn skal være aktive hver dag – inde og ude.

• Vi skaber rammer for både fri leg og planlagte aktiviteter.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

• Minimum 60 min. fysisk aktivitet dagligt.

• Fokus på kost og søvn for energi og trivsel.

Sådan gør vi

• Daglige idrætsaktiviteter på legepladsen.

• Ture i naturen og nærområdet.

• Samarbejde med skolen om bevægelse.

• Inklusion: Alle børn kan være med – aktiviteter tilpasses.

Forældrenes rolle

• Vær rollemodel – vis at bevægelse er sjovt!

• Sørg for sund kost og nok søvn.

• Deltag i vores idrætsarrangementer.

 

Pædagogisk idræt

Pædagogisk idræt defineres som ’idræt, leg og bevægelse i en pædagogisk sammenhæng’. Det er en måde at sætte fokus på bevægelse, idræt og sundhed gennem leg og læring. Pædagogisk idræt handler altså ikke om at gøre børnene til elitegymnaster eller professionelle boldspillere. I pædagogisk idræt er der altid et pædagogisk mål, eksempelvis at fremme børnenes sociale relationer, og idrætten bruges som et pædagogisk redskab til at nå målet.

Politik

Børnene skal fra de er helt små, vænnes til at være fysisk aktive og bevare glæden ved bevægelse og fysisk aktivitet, så det bliver en naturlig del af deres hverdag.

Idræt/Bevægelse og motorisk udfoldelse for børnene organiseres således, at det bliver starten på en livslang glæde ved at bevæge sig og udfolde sig kropsligt. 

Kosten er kroppens brændstof, og derfor er det vigtigt at vi fylder det rigtige brændstof på børnene, således at de får optimalt udbytte af den leg og læring vi tilbyder.

Vi har et tæt samarbejde med Tjørring Skole omkring idræt og bevægelse, hvilket er med til at skabe en helhed i barnets hverdag.

Dokumentation

Erfaringer viser at fokus på fysisk aktivitet udvikler børnenes kreativitet, handlekompetence, bevægelsesglæde, sprog, sociale kompetence, etik, moral m.v. Derved skabes en kultur, hvor udvikling og dannelse også foregår gennem fysiske aktiviteter.

Gennem pædagogisk idræt styrkes børnenes fysiske, psykiske, sociale og kognitive udvikling.

Værdier

Leg

Legen er børnenes vigtigste aktivitet. Igennem legen oplever og indtager børnene verden, og igennem legen erfarer børnene sig selv og hinanden. 
Leg er med til at styrke fællesskabet og børnenes indbyrdes relationer. Leg udvikler 
børnenes fantasi, kreativitet, tolerance og fremmer demokratiske spilleregler.

Bevægelse

Gennem bevægelsen styrkes børnenes grov - og finmotorik, og deres sanser udfordres. En velfungerende motorik fremmer børnenes forudsætninger for at udvikle sig og lære nyt.

Idræt

Idræt har fascinationskraft og konkurrenceelementer, der virker motiverende og udfordrende for børnene. Igennem idrætten lærer børn at forstå, følge og udfordre fælles regler og børnene får erfaring med egne og andres styrkesider og begrænsninger. Herigennem vokser forståelsen og tolerancen af forskellighed.

Sundhed

Sundhed er en tilstand af fysisk, psykisk og socialt velbefindende. Ved at fokusere på børnenes sundhed og fremme gode vaner omkring bevægelse og kost, skaber vi harmoniske børn med livsglæde og overskud i hverdagen.

Pædagogiske principper og metoder

Leg og læring – krop og bevægelse er uadskillelige størrelser. Barnet oplever sig selv og sin krop ved at bevæge sig, ligesom det oplever og erfarer verden gennem kroppen og sanserne. 
Når barnet bruger sin krop stimuleres deres sanseapparat og de lærer nyt – vi ønsker derfor at barnet skal være aktiv så længe som muligt både indenfor og udenfor. Barnet skal gynge, hoppe, hinke, løbe, tumle, klatre osv. hver dag.
Barnet leger og lærer ved at udfolde sig på de præmisser som er typiske for dets alderstrin. 
Læring er en proces hvor barnet tilegner sig viden og kunnen gennem de erfaringer, det gør sig i samspil med andre – altså i legen. Barnet er kompetent og kan være sin egen lærer, ligesom det kan lære gennem andre børn og ved at spejle sig i de voksne.

Vi skaber derfor rammer for børnene, der tilgodeser både strukturerede aktiviteter og muligheden for selv at vælge og for at udfolde sig frit. De voksne respekterer børnenes leg og fungerer vejledende, inspirerende og støttende. De voksne er opmærksomme på at være gode identifikationsmodeller for børnene, de deltager og handler aktivt, de udforsker verden sammen med børnene og er opmærksomme på det enkelte barns ønsker og behov.

Rammer og struktur

Vi skaber og ændrer løbende de fysiske rum - ude og inde, så de tilgodeser børnenes fysiske udfoldelser.

Vi arbejder med at tænke bevægelse ind i alle vores aktiviteter; om det er kreative sysler, en tur i skoven eller de daglige rutiner omkring spisning og påklædning søger vi at fremme bevægelsesdelen og synliggøre den læring, der ligger deri.

I vores planlægning og indretning af hverdagen bruger vi modellen ’De 3 læringsrum’ som pædagogisk værktøj, for at sikre en alsidig hverdag for børnene. Vi er ligeledes bevidste om de fire fokusområder – fysisk, psykisk, social, kognitiv – så vi sikrer at vores hverdag stimulerer alle aspekter af børnenes udvikling.

1. Læringsrum. Voksen – barn. ”Den voksne går foran barnet”
Den voksne styrer børnenes aktivitetsforløb. Her opstiller den voksne målene for aktiviteterne og definerer indholdet. Eksempelvis en aktivitet der stimulerer børnenes sociale kunnen.

2. Læringsrum. Barn – voksen. ”Den voksne går ved siden af barnet”
Børnene definerer selv aktivitetens ramme og indhold og har mulighed for at eksperimentere, fundere, overveje og afprøve mulighederne. Den voksne støtter og vejleder børnene, når der er behov for dette, eller indgår i legen 
på deres præmisser.

3. læringsrum. Barn – barn. ”Den voksne går efter barnet”
Børnene leger sammen uden den voksne, og den voksne har mulighed for at iagttage børnenes aktiviteter.

Månedsplaner

Alle grupper i børnehaven laver en månedsplan, som er tilgængelig på AULA. Her kan børn og forældre se de planlagte aktiviteter.

Vi lægger i børnehaven vægt på at børnene kommer ud hver dag, og vi sætter vi dagligt en pædagogisk idrætsaktivitet i gang på legepladsen. Dette er med til at samle børnene og give dem et fælles udgangspunkt for dagens lege. I vuggestuen prioritere vi at komme ud så meget som muligt.
Vi prioriterer ligeledes ture ud af huset, så børnene jævnligt kommer rundt i nærområdet og oplever de muligheder der findes her.

Dokumentation og evaluering

Vi evaluerer og dokumenterer vores arbejde via billeder og evalueringsskemaer. Således fastholder vi vores pædagogiske principper og udvikler vores kompetencer indenfor den pædagogiske idræt.

De fire fokusområder
Fysisk. Psykisk. Social. Kognitiv.

Fysiske udfordringer:

giver børnene en bedre kropsbevidsthed, hvorigennem de lærer deres egen krops muligheder og begrænsninger at kende.

Udvikler børnenes motorik. Derfor skal børnene bevæge sig på alle tænkelige måder – løbe, gå, kravle, klatre, rulle, balancere – på legepladsen, i hallen, i svømmehallen osv.

Giver børnene succesoplevelser, som øger deres selvværd og selvtillid. ”Jeg kan noget i dag, som jeg ikke kunne i går - I går skulle jeg holde en voksen i hånden da jeg skulle hoppe ned – i dag kan jeg selv!”

Gør børnene selvhjulpne

Automatiserer børnenes færdigheder, så de stadig bliver bedre og hurtigere til de ting de gør

Udvikler gode idrætsvaner, som følger børnene gennem livet

Psykisk udvikling:

Lærer børnene at mærke deres egen sindsstemning 
og give udtryk for deres følelser. 
”Jeg er sur/glad/trist/vred!”.

Lærer børnene at kunne tabe og vinde og stadig have det godt med sig selv og kammeraterne bagefter.

Giver børnene oplevelsen af at blive set, hørt, respekteret og anerkendt af andre børn og voksne

Kognitiv udvikling:

Gør at børnene lærer lettere og hurtigere

Gør børnene i stand til at forstå og udføre en meddelelse

Gavner børnenes fantasi og kreativitet

Styrker børnene sprogligt, så de kan give udtryk for deres holdning - ”Hvad vil jeg i dag?”

Social udvikling:

Gør børnene i stand til at kunne og ville rumme andre end sig selv. På den måde lærer børnene at danne venskaber.

Gør børnene i stand til at indgå i et fællesskab, så de kan opføre sig som én 
af gruppen og indordne sig efter normerne

Lærer børnene sociale spilleregler. ”Jeg venter på at det bliver min tur. Jeg må ikke slå og drille osv.”

De primære sanser

De tre primær sanser, labyrint, taktil og muskel/led sanser er alle medfødte. Hos nogle børn er disse sanser ved fødslen ikke i balance og barnet kan have brug for ekstra stimulation. Hvis en eller flere af de tre primær sanser ikke er i balance, vil barnet opleve vanskeligheder i bevægelser af kroppen, som også kan påvirke samspillet med de andre børn og voksne, samt barnets øvrige udviklingsmuligheder.

Vi har fokus på de tre primære sanser i vores daglige arbejde. Vi stimulerer jeres barn igennem leg og aktiviteter, så dets primære sanser hele tiden udvikles. Sanserne er grundlæggende for en god motorisk udvikling.

Labyrintsansen

Labyrintsansen, også kaldet hovedbalancesansen, ligger i forbindelse med det indre øre. I labyrintorganet er en sej væske som bevæger sig, hver gang vi bevæger hovedet.

Væsken påvirker nogle små sansehår, der giver besked til hjernen om hvilken retning hovedet bevæger sig i. Det er vigtigt at vide hvor ens hoved befinder sig, fordi hovedets bevægelser er ledende for kroppens bevægelser og gør, at vi kan stå oprejst og holde balancen.

Labyrintsansen stimuleres ved at personalet/forældrene vugger, gynger, svinger, bruger forskellige remedier, står på hovedet/slår kolbøtter, ruller, hopper og danser med barnet.

Taktilsansen- følesansen
Taktilsansen, også kaldet følesansen er placeret overalt i huden og i slimhinderne. Den påvirkes blandt andet ved overfladisk berøring og ved smerte og temperaturforskel. Taktilsansen har betydning for mange reflekser og reaktioner som f.eks. håndens griberefleks og hoveddrejningsrefleksen. Balancereaktionerne og stabiliteten er også styret af følesansen.  En velstimuleret Taktilsans giver bl.a. kropsfornemmelse, præcise bevægelser, en udviklet balance, samt glæde ved at blive rørt ved og selv røre/føle andre.

Taktilsansen stimuleres ved at personalet/forældrene berører, bader, smører barnet ind, massere, går barfodet, laver fysiske slåskampe, brydekampe og ved at holde om barnet.

Muskel- og led sansen

Denne sans fortæller om menneskets fornemmelse for sig selv. Nogle små følere sidder i alle muskler, led og sener, og registrerer hvilken tilstand disse er i. Tilstanden meddeles hjernen, der dermed altid ved hvilken position kroppen skal være i. En god muskel- og led sans gør bl.a., at kroppen kan rette sig ind i alle ønskede stillinger, uden brug af synet. Når barnet har en god kropsbevidsthed kan det mestre sin egen krop. Er noget hårdt, tungt eller let? Skal jeg holde med hele hånden eller sprede fingrene? Er mine arme strakte eller bøjede? osv.

Muskel-og led sansen stimuleres ved at barnet kravler op og ned, hopper, løber, ”går trillebør”, selv øser maden op og hælder mælk op.

Forældresamarbejde

Forældrene er børnenes vigtigste rollemodeller. Det betyder at børnene i vid udstrækning, gør det de ser deres forældre gøre. Derfor er det vigtigt at tænke over hvilke vaner vi er med til at give videre til børnene – hjælper vi børnene til at udvikle sunde vaner, vil det give dem mange fordele senere i livet.

Specifikt i forhold til vores aktive hverdag er opmærksomhed på børnenes kost og søvnbehov afgørende - her har forældrene stor indflydelse på hvordan deres børn trives i institutionen. 

Til forældrearrangementer laver vi pædagogiske idrætsaktiviteter, som vi opfordrer forældrene til at deltage i. På den måde er forældrene med til at vise deres børn at idræt og bevægelse er sjovt, naturligt og vigtigt.

Personaleudvikling

For at arbejde med pædagogisk idræt er det vigtigt at være motiveret og have den nødvendige faglighed. Derfor tager hele personalegruppen løbende relevante kurser, ligesom nyansatte oplæres i teori og praksis omkring pædagogisk idræt.

 

 

Dokumenter