Antimoppe strategi

STÅR SAMMEN OM FÆLLESSKABET

ANTIMOBBESTRATEGI

HVAD ER MOBNING?

Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at et barn (eller voksen) bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. Det handler om onde mønstre – ikke onde børn.

Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling.

For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.

MÅLET MED VORES ANTIMOBBESTRATEGI

• Inklusionsstrategiens mind-set ”Det er ikke en egenskab ved det enkelte barn men en egenskab ved fællesskabet der er afgørende for om barnet kan inkluderes”

Vi ser trivsel er et fælles anliggende, der kræver at alle med daglig gang på skolen og i institution, tager et ansvar og bidrager positivt. Vores mål er derfor, at personale, børn og forældre udvikler fælles grundholdninger og værdier ift. trivsel, og at vi sætter fokus på begreber som rummelighed, åbenhed, respekt og tolerance.

I vores pædagogiske arbejde har vi en anerkendende og et ressourceorienteret syn på børnene og vi stræber efter en skole og en daginstitution, hvor fællesskaber prioriteres højt og hvor forskellighed ses som en styrke.

Vi vil med vores antimobbestrategi forebygge mobning og fremme trivslen på Børnehuset Stjernen og Tjørring skole.

Vi vil også sikre os, at når vi opdager mobning, kan vi stoppe det.

Strategien bygger på vores fælles værdigrundlag:

Antimobbestrategi .pdf

Shape Created with Sketch.